Einde werktijd op Hellabeem

17 december 2018 - Weligama, Sri Lanka

Wauw, 15 december alweer. Dit betekent dat de werktijd op Hellabeem ten einde is gelopen en het vandaag toch echt tijd is om afscheid te nemen van de jongens. Als afsluiting voor de vakantie zijn we gister met alle jongens, nanny's en staff naar het marriott hotel geweest om te lunchen. Dit was echt prachtig!! Met slechts 2 auto's, een soort trekker met aamhangwagen, een paar tuktuks en scooters moesten 45 man vervoerd worden + nog een stuk of 15 rolstoelen. De grote auto van Jan en Helene werd goed benut en deze was uiteindelijk goed voor 13 zitplaatsen. De tuktuks waren deze keer ook goed voor 6 personen ipv 3 en de aanhangwagen werd omgetoverd tot een heus rijdende rolstoel berg! Echt prachtig muhahaha! In het marriott hotel keken de jongens hun ogen uit aangezien dit een super mooi, luxe hotel is wat de jongens nog niet vaak of nooit van de binnenkant hebben gezien. Het restaurant was op de benedenverdieping, dus alle rolstoeljongens waren genoodzaakt om met de lift te gaan. Dit gaf erg hilarische situaties, aangezien de jongens het liftprincipe niet precies snapten allemaal. Nadat iedereen verdwenen was uit de lobby en op hun plek zat in het restaurant bleek dat er toch nog heel wat koppen misten. Na een paar inspecties op verschillende verdiepingen vonden we deze groep verloren schaapjes terug op de derde verdieping. Toen de liftdeuren open gingen waren ze blij dat ze werden gered, want ze hadden geen idee waar ze waren. Ze hadden op het verkeerde knopje gedrukt waardoor de lift omhoog was gegaan, ipv omlaag ghahahahaha. Het lunchen was echt heerlijk en alle jongens waren zichtbaar aan het genieten van al het lekkere eten:) Eenmaal weer aangekomen op Hellabeem hebben de jongens die wilden nog een laatste duik in het zwembad genomen voor de vakantie onder de naam poolparty;) Muziekje aan, beetje lummeltje spelen en met waterpistolen schieten, ze vonden het helemaal geweldig. Zo hebben alle jongens echt een geweldige laatste dag gehad en kunnen ze met een fijn gevoel naar huis gaan. Twee jongens gaan nu definitief naar huis, omdat het na twee jaar tijd is voor hen om Hellabeem te verlaten. Voor deze twee jongens is donderdag een afscheidsparty georganiseerd. Een paar jongens zongen een liedje of hielden een speech. Één jongen die na de vakantie niet meer terugkomt hield ook een emotionele speech. Hij vertelde hoe ontzettend dankbaar hij is voor alle mensen die hem hebben geholpen en dat hij op Hellabeem zichzelf heeft kunnen ontwikkelen. Ik vond het erg mooi om te zien hoe liefdevol hij sprak over Hellabeem, maar aan de andere kant was het ook een beetje verdrietig omdat hij weg gaat. Hopelijk gaat het deze jongens goed na Hellabeem. Eentje gaat samen met z'n zus een winkeltje beginnen en de ander gaat samen met z'n moeder een bedrijfje beginnen in homegardening. Ook is de film over pmt die voor school gemaakt moest worden in premiere gegaan op deze middag. De jongens hadden een groot deel van de kijktijd een brede grijns op hun gezicht, dus ik denk dat ze het erg leuk vonden om te zien;) Er moet nog het een en ander gesleuteld worden aan het geluid, maar de film is nu toch echt bijna af! Na de vakantie de puntjes op de i zetten hiervoor dus! Om het pmt thema motivatie af te sluiten hebben de jongens afgelopen week allemaal hun doel op een groot bord geschreven. Dit bord geeft het proces van de jongens weer. Ze starten op Hellabeem, hier worden ze geschoold, moeten ze op zoek naar hun eigen motivatie en kunnen ze werken om hun doel te bereiken. Het bord krijgt ergens een mooi plekje op Hellabeem, zodat de jongens hier aan kunnen denken als ze er naar kijken en niet vergeten wat ze geleerd hebben.
Dan moet ik nu de inmiddels alweer twee weken geleden bruiloft nog beschrijven. Deze ervaring begon met het aantrekken van m'n sari. Een sari is traditionele kleding in Sri Lanka  wat alle vrouwen dragen bij bijzondere gebeurtenissen. Het bestaat uit een onderrok, een soort topje en een groot stuk stof wat als soort jurk wordt omgeslagen. Met behulp van 3 nanny's werd  ik aangekleed, want het is een heel werk om een sari goed aan te trekken. Of ik heb iets te veel genoten van al het lekkere eten hier of het topje was toch iets te strak gemaakt, want ik was de hele dag genoodzaakt om zeer oppervlakkig te ademen. Bij diepe ademhalingen zou mn topje namelijk sowieso knappen aangezien ik 0 centimeter ruimte over had muhahaha. Gelukkig heeft ie het helemaal overleefd en inmiddels heb ik hem al iets groter laten maken;p Het was wel afzien de hele dag, want ik moest keurig rechtop blijven zitten met alles en het was ook nog eens mega heet met ongeveer 4 meter stof om me heen. De bruidegom is een jongen die op Hellabeem werkt en daarom waren er veel mensen van Hellabeem aanwezig, erg gezellig! Toen we aankwamen met de auto kwam luide muziek ons van een afstand al tegemoet. De bruiloft werd gehouden bij het huis van de ouders van de bruidegom en het was hier omgetoverd tot een heel feestterein. Grote boxen, een podium,  tenten en een heleboel stoelen stonden op het terrein. Toen ik uit de auto stapte werd ik van alle kanten aangekeken, want het komt niet vaak voor dat ze hier een blanke in een sari zien. Als eerst was het de bedoeling om het bruidspaar te feliciteren. Ze waren beide gekleed in mooie kostuums met heel veel blingbling en de bruid had een make-up laag op waar je u tegen zegt. Erg zonde vond ik dat. Na de foto's en felicitaties gingen we ergens zitten zo ver mogelijk weg van de boxen zodat we elkaar tenminste nog een beetje konden verstaan. De obers zorgden ervoor dat niemand van de gasten ook maar een seconde zonder eten of drinken zat, dus er werd flink veel gezopen door alle gasten. Aangezien alcoholisme een groot probleem is in Sri Lanka en velen hun grens niet kennen waren al veel mannen na een uur flink dronken en zeer flexibel aan het dansen. Ik heb beleefd geweigerd toen er een vroeg of ik met hem wilde dansen. Er was na een uur of twee een soort lopend buffet waar je ook nog weer allerlei lekker eten kon opscheppen. Aangezien er ook al telkens hapjes werden aangevoerd en ik me het niet kon veroorloven in m'n sari heb ik me deze keer maar ingehouden met het eten. Na de lunch vond Helene het genoeg en zijn we weer terug gegaan naar Hellabeem in de auto. Hier kon ik gelukkig meteen m'n normale kleertjes weer aan doen en deze zaten echt heeeerlijk. Het was een superleuke ervaring om zo'n typische Sri Lankaanse bruiloft mee te maken! Alle jongens zijn inmiddels vertrokken van Hellabeem, de schoolopdrachten zijn ingeleverd en de film is bijna af, dus de vakantie is nu echt begonnen. Eerst een paar dagen rondreizen met Sameera en Jasper en over 4 daagjes komt Han al! Zo veel zin in!!! Dan lekker twee weekjes samen met hem rondreizen in het mooie Sri Lanka:) Gelukkig heb ik aan het einde nog een paar dagen om weer op Hellabeem te zijn en difinitief afscheid te nemen van de jongens. Nu eerst lekker genieten:)

1. Ellen:
    17 december 2018
    Geweldig Daan, wat je allemaal meemaakt! En weer superleuk om te lezen! Heel veel plezier samen met Han. Geniet van je vakantie!
  2. Herna en Jan:
    19 december 2018
    Wat een prachtig verslag weer Danielle en wat heb je een fantastische tijd gehad in Hellabeem. Nu heerlijk rondreizen en genieten van je vakantie en van Han. Veel plezier samen en tot gauw. Dikke knuffel uit de Spade.
  3. Oom Henk en tante Herma:
    19 december 2018
    Wat heb je veel gezien en beleefd, mooie foto's.
    Heel veel plezier samen met Han.....
    We hebben hem vanavond nog gezien!!!!!!!!
    Liefs, oom Henk en tante Herma.
  4. Ger:
    22 december 2018
    Je hebt weer veel meegemaakt en gezien dit pakt niemand je weer af .
    Mooie foto's nu maar genieten met je vriendje Han.
    Ik wens jullie veel plezier samen geniet ervan.