Daar gaan we!

14 september 2018 - Weligama, Sri Lanka

Eindelijk is de datum daar, 12 september 2018, de dag van mijn vertrek voor mijn minor Sport, Therapy for Empowerment voor 4 maanden naar het verre Sri Lanka. Han en Annelien brengen mij samen in Yarieboy naar Schiphol. Daar aangekomen eerst even een lekker koffietje gedronken bij de Starbucks met z’n drieën. Dan is het toch echt tijd om naar de vertrekhal te gaan en Jasper te meeten. Hij staat er al met zijn familie en vriendin en we besluiten om maar meteen door de douane heen te gaan. Het afscheid nemen van Han en Annelien ging verrassend goed zonder een waterval aan tranen, maar met heel veel lieve knuffels. Na ongeveer 13 knuffels van elk was het dan echt tijd om de ruimbagage in te gaan leveren. Dit ging best soepel en na nog heel wat omkijken was iedereen uit het zicht. Nu kan het avontuur echt beginnen. De vlucht vertrok vanaf schiphol naar London en vanaf Londen naar Colombo. Op Londen kwamen Jasper en ik twee meiden tegen die toevallig ook precies nu vlogen voor hun minor en we hebben samen met hen lekker in een Italiaans restaurant gegeten. Helaas waren we iets te rustig aan het eten en hebben deze meiden hun vlucht naar Johannesburg gemist. Super balen voor hen en daarom wel een beetje met een dubbel gevoel super op tijd de gate opgezocht en braaf op tijd in het vliegtuig gaan zitten. Een vlucht van 10 uur en 3 kwartier voor de boeg met een privé televisie en 2x een buffet moest zeker wel gaan lukken. ’s Avonds om 23:00 uitgebreid avondeten en de volgende ochtend om 6:00 uitgebreid ontbijt was dan ook best pittig om weg te krijgen, maar het is aardig goed gelukt😉. Eenmaal geland in Colombo konden alle nieuwe indrukken beginnen. De douane was streng, maar gelukkig was het visum 2 dagen geleden toch nog op tijd en konden we soepel doorlopen. We werden opgehaald door de fysiotherapeut Sameere en hij bracht ons in de auto naar Hellabeem. Deze rit duurde ongeveer 2,5 uur en hierin was al heel veel te zien. In Colombo scheurden de tuktuks je van links en rechts voorbij en werd er overal getoeterd als iemand je in wilde halen. En als hierbij de andere weghelft even gebruikt moet worden is dat geen probleem, dus de eerste paar kilometers heb ik m’n hart wel even vastgehouden. Gelukkig had Sameere de remmen goed gesmeerd en had hij alles volledig onder controle dus dat ging helemaal goed. Tijdens de autorit kwamen we langs rijstvelden en theeplantages, zagen we grote badman’s (vleermuizen) vliegen en stonden er kokosnootbomen en kaneelbomen. Al super veel mooie indrukken dus. Eenmaal aangekomen op Hellabeem hebben we Helene en Jan ontmoet. Zij wonen in een prachtig huis boven op de berg op het terrein van Hellabeem. Daar lekker een glaasje appelsap gedronken en kennis gemaakt. Hellabeem staat midden in de jungle, dus er slingeren overal aapjes in de bomen, er zijn superveel gekko’s en er staan weer overal kokosbomen. Ook lopen er pauwen rond, 6 honden van Helene en Jan, kleine eekhoorntjes en allerlei vogeltjes. De omgeving is hier dus echt super prachtig. Nadat we onze kamers in gericht hadden zijn we kennis gaan maken met de jongens. Het voelde eerst wel een beetje onwennig, maar de meeste jongens waren heel enthousiast, dus het was super leuk om iedereen de hand te geven. De kok vroeg meteen of we noedelssoep wilden eten en dat werd dan ook heel snel klaargemaakt in de keuken. Terwijl de jongens nog niet in de eetzaal waren en wij rustig ons soepje zaten te eten kronkelde er ineens een mega slang langs de muur in de eetzaal. Ik schrok me dood, maar er kwamen net 2 jongens aan rollen die heel kampjes het beest even gingen bekijken. Later kwam iedereen in de eetzaal en niemand maakte zich er druk om. Even later zou die vanzelf wel weer naar buiten gaan. Ondertussen werden we geïntroduceerd met een spel wat 2 jongens met ons wilden spelen, carrem. In het begin snapte ik er niet zoveel van, maar na een tijdje had ik het wel door, het lijkt eigenlijk wel op biljarten. De twee jongens konden met precieze lijnen en hoeken de muntjes in de hoeken krijgen, maar Jasper en ik bakten er helemaal niets van. Daar konden ze allemaal wel om lachen. Sameere zei dat we over 3 weken vanzelf wel goed in dit spel zullen zijn. Na 2 potjes zijn we gestopt en nog even het terrein wat beter bekeken. Het is ’s avonds nog steeds 27 graden, dus zo in het donker is de temperatuur wel fijn. De eerste indrukken van vandaag leken echt goed en de jongens waren allemaal ook erg leuk. Ik ben benieuwd wat de komende 4 maanden allemaal gaan brengen, maar ik heb er wel vertrouwen in 😊

1. Ellen:
    14 september 2018
    Wat een mooi verhaal Dani! Wat heb je al mooie dingen gezien (gaaf, die aapjes!) en fijn dat de kennismaking goed ging. Ik kijk al uit naar je volgende blog😁
  2. Rianne:
    14 september 2018
    Gelukkig dat Sameere alles goed onder controle had.
  3. Anne:
    14 september 2018
    Wat leuk dat we je zo kunnen volgen. En wat een bijzonder mooi verhaal! Best spannend allemaal, maar lijkt me ook wel heel bijzonder. De omgeving daar en al die mensen die je leert kennen. Heel veel plezier de komende 4 maanden en ik ben nu al benieuwd naar je volgende blog 😉
  4. Alide Jansen:
    14 september 2018
    Super Danielle dat we je zo kunnen “volgen”.
    Fijn dat je goed aangekomen bent en je er veel zin in hebt om de komende 4 maanden deze jongens te begeleiden. Succes en kijk uit naar de volgende verhaal.
  5. Robin:
    14 september 2018
    Coool!! Wat vet om al die dieren daar zo te zien ook! En super leuk om allemaal te lezen 🙌🏽 Ben benieuwd naar je volgende verhaal! Heel veel plezier daar 😃
  6. Corien:
    14 september 2018
    Wat leuk om te lezen!! Wat gaaf dat je die dieren gewoon zo kunt zien!! Fijn dat jullie daar zo fijn zijn ontvangen!! Heel veel succes de komende 4 maanden! Ksn niet wachten tot je volgende blog!🤗
  7. Jennike:
    15 september 2018
    Wat gaaf Daniëlle om zoveel mooie indrukken op te doen! Geweldig fijn met al die lieve mensen om je heen en je veilig te voelen daar. Wens je een hele toffe tijd daar waarin je veel zal leren en jezelf kunt ontplooien. Die tijd is wel bijzonder en heel waardevol! Succes daar en veel voldoening bij alles wat je doet en ik zie uit naar je volgende blog!
  8. Herna en Jan:
    15 september 2018
    Top Danielle dat je een blog bent begonnen.
    In zo'n korte tijd al zo veel gezien en zoveel indrukken opgedaan.
    Een klein paradijsje zoals jij het omschrijft, prachtig.
    Wat een schrik met die slang maar over een tijdje vind jij het ook vast normaal dat die daar rondkruipt.
    Succes, veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verhaal.