meetings 'Sand village'

19 september 2018 - Weligama, Sri Lanka

Jan heeft ons de volgende dag het dorpje Weligama laten zien. Dayalal, een medewerker van Hellabeem vertelde ons dat dit ‘sand village’ betekent. Een klein dorpje met een paar drukke winkelstraten en van allerlei shops. Ook hier scheuren de tuktuks overal vol gas rond en toeteren de bussen ongeveer de hele tijd, zwaar irritant :p Structuur in het verkeer kennen ze hier niet echt, dus de auto werd ook gewoon midden op de hoek bijna op de straat geparkeerd. Ja Han, hier wil jij met je bmw echt niet rijden muhaha. Het uitparkeren ging waarachtig ook nog zonder een schrammetje op te lopen, dus toen gingen we Helene en Dayalal ophalen bij het Marriott hotel. Hier gingen we naar binnen om ook even een kopje koffie te drinken. Toen je het hotel binnen kwam, kwam je in een hele hoge, grote lobby waar een groot soort vijver in het midden stond. De achterkant van het hotel was helemaal open, waardoor er een prachtig uitzicht was over het strand en de oceaan. Hier hebben we een heerlijk cappuutje gedronken onder het genot van het mooiste uitzicht. Eenmaal weer in Hellabeem was het al snel lunchtijd. De koks waren al druk bezig geweest en hadden iets heerlijks gemaakt. Voor de nederlanders wordt apart gekookt, omdat de jongens allemaal zonder moeite een hele peper in één keer opeten en dit dus ook in grote mate aan hun eten wordt toegevoegd. Rijst, bloemkool, rode bieten, gesneden groenten en vis stond op het menu en het smaakte allemaal echt heerlijk. Dat eten komt wel goed hier, want er wordt elke dag lunch voor ons gekookt. ’s Middags Weligama weer in geweest en kennis gemaakt met het zitten in een tuktuk. Super chil lekker overal voorbij scheuren en met een kwartiertje ben je midden in Weligama, super ideaal dus. We hebben een telefoonnummer gekregen van Sameera van een goede tuktuk chauffeur, dus hij kan deze 4 maanden waarschijnlijk veel ritjes gaan maken met ons. Sameera woont in de kamer naast mij en hij vindt het altijd erg gezellig om met ons te kletsen, dus ’s avonds mooi met hem gechilld. De volgende dag wakker worden ging echt zeer moeizaam. Misschien toch nog wel een beetje last van het 3,5 uur tijdsverschil. Elke week op zaterdag of zondag komen ouders met hun kinderen met een beperking uit de buurt naar Hellabeem om te worden behandeld door Sameera. Super leuk en leerzaam om hem bezig te zien met deze kinderen en om te zien hoe mooi hij zijn werk vindt. Hij vertelde veel dingen over de kinderen en wat hun diagnose is. Erg frustrerend voor hem als ouders niet genoeg oefeningen uitvoeren met hun kind en hierdoor die conditie erg achteruit gaat. ’s Middags weer met de tuktuk naar Weligama gegaan en beide ons debuut in het surfen gemaakt :D Weligama heeft echt een prachtig strand en een hele mooie baai om te surfen.  Het was super vet! Er zijn super mooie golven, dus genoeg oefenmogelijkheden 😉 Er zijn heel veel verschillende surfscholen, dus bij één een uurtje les genomen om de basis te leren. Ik had gedacht dat ik echt na 30x een keer zou kunnen staan op de surfplank, maar dat ging best verassend goed. Wel zeer handig dat er zo’n touw om je enkel zit, anders was ik binnen no time uitgeput van het ophalen van m’n plank. De volgende dag was ook nog een vrije dag, dus ook gesurft die dag. Het ging al weer een stukje beter, maar veel oefenen is wel vereist. Aangezien domme ik de zonnebrand was vergeten en 4 uur op het water resulteert in een verschrikkelijk erg verbrand gezicht, de volgende dag de hele dag met aftersun gesmeerd om onze opgezwollen gezichten tegen te gaan. Missie mislukt. Op maandagochtend om 9:00 is elke week bespreking met Helene over alle jongens. Hier zijn we deze maandag mee begonnen en we hebben besproken welke jongens wat nodig hebben en waar ze aan moeten werken. Het hoofdthema van dit project wordt motivatie. Verder op maandag een hele tijd bezig geweest met het maken van een schema wanneer welke jongens uit de les gehaald mogen worden. Dit schema wordt dan ook het rooster van de werkweek hier op Hellabeem. Zoals het er nu uit ziet hebben we op dinsdag, vrijdag en om de week op zaterdag of zondag een vrije dag. De dinsdag was dus ook nog vrij en die dag eigenlijk alleen maar gezeten en aftersun gesmeerd. Woensdag begint de eerste echte werkdag, dan gaan we individueel zwemmen met een paar jongens. Ik heb er zin in! 😊

1. Ellen:
    19 september 2018
    O, o, zo rood als een kreeft?!!😳 Hoop dat je snel weer opgeknapt bent! Wat zul je een topsurfer zijn na 4 maanden!! Gaaf hoor. Succes met het werken met de jongens. Tot gauw. Superleuk jouw blog!😙
  2. Herna en Jan:
    20 september 2018
    Je zit wel op een geweldige plek en wat een prachtige foto's. Mooie combinatie van werken en vrije tijd. Die vrije tijd heb je zo ingevuld en als blogger sla je de plank ook niet mis. Groetn uut de Spade 😙