Weekje vakantie:)

16 november 2018 - Udawalawe National Park, Sri Lanka

Pfoe, we hebben het net gered. De trein naar Weligama zou om 15.50 vertrekken en om 15.40 was Annelien nog steeds niet op het station in Colombo fort, terwijl ik haar live locatie aan het volgen was en ze al minstens 30 min op ongeveer 500 m afstand van me was. Mijn stressniveau was ondertussen al van 0 % naar 95 % gestegen, aangezien ik weet hoe rustig Pien normaal altijd haar gangetje gaat. Na heel wat zeeeeer aandringende appjes van mij dat ze nou echt als een haas naar dat station moest rennen, ben ik naar buiten gesjeesd om haar van de straat te plukken. Gelukkig zag ik haar al vrijwel meteen aanlopen met haar rode backpack en kon ik haar meteen meesleuren het station in. Perfect een paar minuutjes voor vertrek zaten we in de trein. Daar heerlijk zelfgebakken bananenbrood a la Ansley gegeten en bijgekletst. Eenmaal aangekomen in Weligama lekker gegeten bij Aloha, dit is echt m'n favoriete restaurant. Aangekomen op Hellabeem heb ik meteen even een rondleiding gegeven en haar voorgesteld aan een paar jongens. Woensdag en donderdag waren de bijkom dagen voor Annelien en toen heb ik gewoon gewerkt met de jongens. Ik heb Annelien een keer om 12:00 uur en een keer om 11:00 uur wakker gemaakt, dus bijgekomen is ze zeker. Vrijdag zijn we naar Galle geweest. De treinrit hier naartoe is een hele training geweest voor m'n lachspieren, want er zaten een stuk of 12 schooljongens bij ons in de coupe die allemaal stuk voor stuk met ons op de foto wilden en hele fotoshoots hielden. Was wel geestig, mr ik was blij toen we de trein weer konden verlaten. In Galle hebben we weer over het prachtige fort gelopen en door de leuke straatjes gewandeld. Naast het fort zit een cricket veld en hier moest Sri lanka spelen tegen Engeland. Het was dan ook super druk in Galle en er zaten heel veel mensen op het fort om naar de wedstrijd te kijken. Wij hebben ook nog een stuk van de wedstrijd gekeken tussen de vele engelse supporters. Ik vind cricket echt een zeer saaie sport en ik snap het niet echt, mr het was wel gezellig en leuk om even te kijken. Na de winst van Engeland ook nog gezien hoe een streaker het hele veld over rende en alle beveiliging te snel af was muhahah. Na de wedstrijd nog even rondgehangen in het mooie Galle en 's avonds weer met de trein naar Weligama. Aangezien de trein weer eens veel later kwam dan aangegeven hadden we nog lang de tijd om even gezellig met pap en mam te facetimen en te vertellen over hoe gezellig het hier is bij mij :) Zaterdag zijn we gaan surfen in Weligama. Annelien heeft haar surfdebuut gemaakt en heeft les genomen bij Nuwan, waarvan ik al 1,5 maand denk dat hij Ruwan heet. Na 1,5 uur les kon ze zelf gaan oefenen met de witte golven en ik moet zeggen, dat pakte ze best wel snel op. Op zondag kaapte ze zelfs al een groen golfje voor mijn neus weg, terwijl ik daar na 3 weken surfen nog steeds moeite mee had muhaha. Dus zaterdag en zondag lekker gesurfd, gegeten en gechilld, heeerlijk:) Aangezien Annelien nu al een groente tekort ervaarde en ze zelf graag wilde koken heb ik de kok gevraagd of we de keuken mochten gebruiken nadat de jongens hun eten op hadden. Dit was geen probleem, dus 's avonds hebben we heerlijk zelf gekookt. De kok was er ook nog en hij sneed alle groenten supersonisch snel, dus in de tijd dat ik de quacemole had gemaakt en mango's had gesneden stond het gerecht ook al bijna klaar. Zoete aardappels met prei, aubergine, knoflook en een uitje gewokt in de pan met een gekookt eitje erbij, mmm heeerlijk. s' Avonds in mijn kamer hebben we nog operatie ‘vermoord een mega spin met een hele zak baby’s erbij’ uitgevoerd. Met mijn alle insecten killende spray in de aanslag is dit zeer goed verlopen zonder dat de zak baby's knapte, dus hierna konden we lekker slapen. Maandag na een ontbijtje op Hellabeem de bus gepakt richting Mirissa en hier Dinand gemeet op het strand. Heerlijk een bakkie Srilankaanse koffie gedronken onder het genot van een prachtig uitzicht en gezellig gekletst. Ik was al eerder in Mirissa geweest, dus ik kon de mooie plekjes van het strand laten zien aan Dinand en Annie. Ook nog weer mega koraalschildpadden gespot vanaf een rots waar we lekker op konden chillen, dus dat was echt super leuk. De hele dag heerlijk rondgehangen aan het strand en ’s avonds ook weer lekker gegeten op het strand. De volgende ochtend ging om 5;15 de wekker en zijn we met de tuktuk naar Mirissa gereden. Dinand stond braaf om 6:00 klaar aan het begin van de haven en om 6:15 zaten we met onze opgewekte hoofdjes gezellig op de boot om walvissen te gaan spotten. Op de boot kreeg iedereen een ontbijtje, sandwich met omelet, een banaantje, een worstje en een opgerold kokos pannenkoekje met honing/suiker. Annelien heeft de weddenschap verloren want haar ontbijtje lag na slechts 30 minuten al weer in zee. Meteen hierna kwam er een grote groep dolfijnen langs springen, misschien kwamen ze wel op het voer af muhahaha. We moesten erg ver varen voordat we een walvis konden spotten, dus voor het arme schaap Annelien zijn dit een lange 7 uur geweest aangezien haar maaginhoud na deze 7 uur vijf keer is geleegd in zee. De kapitein kreeg na een paar uur bericht dat er ergens een walvis was gespot, dus hier gingen we in volle vaart op af. Er kwamen ineens overal boten vandaan en met 8 boten tegelijk waren we aan het kijken naar één blauwe walvis en later nog 2 andere walvissen. Opzich leuk om te zien, maar voor mij hoeft dat walvissen spotten niet nog een keer. Om half 2 stonden we weer met beide benen op vaste grond, vooral Annelien was hier erg blij om. Gewandeld naar secret beach en hier heerlijk relaxed geluncht. Nadat we weer bijgekomen waren van al dat geschommel op de boot zijn we begonnen aan onze ongeveer 4 uur durende busreis naar Udawalawe. De busreis verliep soepel en gelukkig hadden we een fijne buschauffeur die niet elke 10 seconden de claxon gebruikt. Om half 8 kwamen we aan op bestemming en hebben we in een lekker restaurantje avond gegeten. Dinand had onderweg een hostel geboekt en hier hebben we als roosjes geslapen. De volgende ochtend ging de wekker weer om 5:15, want om half 6 zou de jeep voor de safari naar het Udawalawe park klaar staan. En dat stond ie! Echt een dikke jeep waar we in de achterbak konden zitten op lekker hoge stoelen. Het was nog ongeveer 6 km rijden naar het park en onze privé chauf had de vaart er goed in. Met de wind vol door onze haren scheurden we ’s morgens vroeg de lange weg langs met aan de ene kant een prachtig meer en aan de andere kant jungle. Heeeeelemaal geen erge manier om je ochtend te beginnen. We hebben ongeveer 3 uur door het park gereden in de jeep en we hebben een heleboel olifanten inclusief baby’s gezien, waterbuffels, kameleons, leguanen, een krokodil, apen en allerlei prachtige soorten vogels. Het was echt een super mooie safari, want het park was heel groot waardoor we een groot deel van de tijd geen andere jeeps zagen en puur van de dieren en de omgeving konden genieten. Om ongeveer half 10 zat de tijd er op en scheurde onze chauf weer vol gas terug naar het hostel. Ook dit ritje was weer heerlijk met de wind door onze haren. Onderweg kwamen we nog wat waterbuffels tegen die langs de weg stonden te chillen na een modderbad. Super leuk! 😊 Bij het hostel lekker ontbeten. Na het ontbijt was het tijd om ons op te maken voor het afscheid. Annie en Dinie gingen verder naar Ella en ik ging weer terug naar Hellabeem. Afgelopen week was echt super gezellig en ik heb echt genoten van een weekje vakantie, maar ik heb ook super veel zin om weer aan het werk te gaan met de jongens. Nog één maandje werken met de jongens en dan hebben ze al vakantie. Dus vanaf nu in versnelling 200 aan de slag met alle opdrachten voor school en de persoonlijke doelen van de jongens. Groetjesssss

1. Herna en Jan:
    16 november 2018
    Wat een heerlijk weekje vakantie hebben jullie gehad, veel gezien en gedaan. Prachtige foto's kwamen voorbij. En wat een gezelligheid met Annelien en Dinand. Nu weer aan het werk met de jongens, ze hebben dat lieve meisje uit Nederland vast gemist. Succes met alle dingen die je moet doen en doet heenig an. Knuffels uut de Spade.
  2. Ger:
    18 november 2018
    Zo te zien en te lezen heb je wel genoten van een week vakantie .nu dan maar weer aan het werk geniet er van. Gr Ger en Wietske.